Aspekt biznesowy oraz użytkowy metaversum

Rozwój metaversum powinniśmy rozpatrywać pod kątem jego użyteczności w codziennym życiu ludzi oraz funkcjonowaniu firm i instytucji. To właśnie użyteczność determinuje w którym kierunku rozwijają się technologie będące podstawą cyfrowej rzeczywistości a także w którą stronę podążają zmiany interfejsów oraz sposób naszej interakcji z nowymi technologiami. Analizując warstwę użytkową metaversu musimy pamiętać że to ona jest źródłem większości innowacji w tym ekosystemie metaversu. Cyfrowa rzeczywistość jest środowiskiem w którym powstaje w ostatnich trzydziestu latach najwięcej nowych modeli biznesowych oraz sektorów gospodarczych. Ekonomiści nazywają to zjawisko cyfryzacją gospodarki, a kraje i firmy prześcigają się w staraniach o to aby gospodarka cyfrowa była jednym z filarów ich dalszego rozwoju. Na tą cyfrową rzeczywistości składają się platformy social media, gry komputerowe, platformy streamingowe czy serwisy internetowe z których korzystamy od kilkudziesięciu lat. Powstanie metaversu to kolejny etap ewolucji jaki czeka te rozwiązania i segmenty gospodarki cyfrowej.

Patrząc na historię internetu możemy stwierdzić iż pierwsza jego generacja była napędem zmian dla większości sektorów tradycyjnej gospodarki – handel, usługi, media jednocześnie tworząc nowe modele i obszary biznesowe. Druga generacja internetu przyczyniła się do zmian w obszarze nowo powstałej gospodarki cyfrowej poprzez crowdsourcing treści oraz upowszechnienie mobilnego korzystania z internetu. Oba trendy napędziły ewolucję portali internetowych w kierunku platform społecznościowych. Portale takie jak Yahoo czy AOL ustąpiły miejsca Twitterowi czy Facebookowi. Pojawiły się nowe modele biznesowe w postaci platform streamingowych Twitch czy Netflixa. Web 3.0 przynosi natomiast kolejną falę zmian dla gospodarki cyfrowej i tradycyjnej i również będzie odpowiedzialna za powstanie nowych sektorów.

Rynek mieszanej rzeczywistości – VR/AR/XR

Rynek mieszanej rzeczywistości to jeden z głównych beneficjentów rozwoju metaversu. Aby móc w pełni funkcjonować w wirtualnym świecie konieczne stanie się wykorzystanie wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Obie technologie posiadają sporo zalet dotyczących nowych sposobów wizualizacji oraz interakcji ze stworzonymi produktami, usługami czy doświadczeniami. Rosnąca popularność metaversu sprawia że rośnie również popyt na urządzenia takie jak gogle VR czy okulary AR. Napędzi to również rynek oprogramowania VR/AR gdyż tworzone są rozwiązania umożliwiające obecnym usługom i produktom cyfrowym wykorzystanie nowych platform sprzętowych. Przykładem jest popularna wśród dzieci i nastolatków platforma gamingowa Roblox na której znajdują się setki różnych gier czy minigierek. Pozwala ona od niedawna graczom w goglach VR na wspólne granie z graczami korzystającymi z PC/laptopów czy telefonów. Inny przykład to firma Adobe znana z programów do edycji video czy zdjęć takich jak Photoshop. Adobe od niedawana pozwala na tworzenie i edycję tych materiałów również z poziomu gogli VR. Jest to szczególnie przydatna funkcja gdy użytkownik programów Adobe pracuje nad modelami i animacjami 3D wykorzystywanymi później np. w filmach. Pojawiają się również programy dedykowane tylko dla użytkowników VR/AR które wraz z wzrastającą liczbą użytkowników sprzętów VR/AR będą stawały się coraz popularniejszymi alternatywami w metaversie dla tradycyjnych cyfrowych rozwiązań. Firma Meta (wcześniejsza nazwa Facebook) wypuściła w zeszłym roku aplikacje Horizon Worlds która umożliwia organizacje spotkań biznesowych w wirtualnej rzeczywistości. Będzie ona bezpośrednią konkurencją dla rozwiązań telekonferencyjnych w postaci Zoom’a czy Skype’a.

Rynek kryptowalut

Kryptowaluty, czyli cyfrowe waluty oparte o technologie kryptograficzne takie jak blockchain rozwijają się prężenie od 2014 roku. Miały już w swojej krótkiej historii okresy gwałtownego rozwoju i wzrostu popularności a także okresy spadających wycen i upadających projektów. Aktualnie od kilku miesięcy znajdują się w tym drugim okresie korekty po bardzo szybkim wzroście wycen w trakcie pandemii. Niemniej jednak do niedawna ich rozwój nie był związany z ideą metaversu. Wirtualne światy będą potrzebowały jednak swojej waluty i jedną z najbardziej interesujących propozycji wydaje się wykorzystanie kryptowalut do tego celu. Zastosowanie kryptowalut jako formy płatności w metaversie niesie ze sobą wiele korzyści takich jak bezpieczeństwo, bardzo niskie, wręcz zbliżona do zera opłaty za transakcje czy wysoka transparentność w systemie finansowy i gospodarczym stworzonego świata. Dlatego niektóre z wirtualnych światów np. Decentraland czy Sandbox już stworzyły swoje własne kryptowaluty na bazie których budowany jest system transakcyjny. Emisja tokenów opartych o te kryptowaluty jest również jednym ze sposobów finansowania a także zarządzania dalszym rozwojem wspomnianych metaversów. Rosnąca popularność i zwiększająca się liczba użytkowników wirtualnych światów w których wykorzystywane są określone kryptowaluty sprawi że ich wartość będzie rosła na skutek zwiększonego popytu jeśli podaż tych walut pozostanie na nie zmienionym poziomie. Dlatego rynek kryptowalut związanych z wirtualnymi światami może być jedny z głównych beneficjentów rosnącej popularności metaversu.

This site is registered on wpml.org as a development site.